In deze serie nemen wij startende ondernemers mee in de voorbereiding om een uitzendbureau te starten. Daarnaast is het interessant om de serie podcasts, welke Freepack heeft gemaakt met ervaren ondernemers uit de uitzendbranche, te beluisteren. Zij geven prachtige tips zoals hoe bouw je een netwerk op. Als je na het beluisteren nog steeds enthousiast bent dan ben je de juiste ondernemer en heb je lef en doorzettingsvermogen genoeg om een mooie uitzendonderneming te starten!

Een eigen uitzendbureau starten is snel gedaan, hier zijn namelijk geen speciale regels aan verbonden. Je kan zelfs een Uitzendbureau starten vanuit huis door een samenwerking aan te gaan met Freepack Online – Freepack.

Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel (KVK) en je kunt van start. Maar om er echt een succes van te maken is méér nodig. Schrijf een ondernemingsplan en stel jezelf de vragen: Hoe onderscheid je je van de bekende namen? Moet je samenwerken met een gecertificeerde arbodienst? En hoe zit dat met uitzendsoftware Startende Ondernemers – Freepack

We hebben 14 onderwerpen met belangrijke informatie op een rij gezet:

1. Kies een passende bedrijfsnaam en maak een ondernemingsplan

Bedenk een bedrijfsnaam die goed bij je past en lang mee kan. Voor tips over het kiezen van een naam kijk je op de website van de Kamer van Koophandel, daar kan je gelijk controleren of de bedrijfsnaam nog vrij is. Vergeet zeker niet om een domeinnaam te registreren, op Stichting Internet Domeinregistratie Nederland check je of de door jouw gewilde naam nog vrij is. Schrijf een ondernemersplan en laat je adviseren door de KvK.

2. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst

Om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel(KvK) moet je een rechtsvorm bepalen, zoals een BV, eenmanszaak of Vof. Een eenmanszaak ligt voor de hand, maar je bent wel persoonlijk aansprakelijk. Mocht je onverhoopt failliet gaan, dan ga je ook privé het schip in.

Verwacht je hoge omzetten dan is een BV een goede optie om over na te denken. Tegenwoordig is het heel eenvoudig om een flex-BV op te richten, je hebt geen verplicht startkapitaal meer nodig. Je bent wel aan meer fiscale regels gebonden. Zo dien je jezelf het gebruikelijke loon uit te betalen.

Ga je het avontuur samen met anderen aan, dan is een Vof een goede optie.

De KVK kan je helpen bij het maken van een keuze op basis van jouw voorkeur en situatie. Regels voor uitzendbureaus zijn vastgelegd in de ‘Wet allocatie arbeid door intermediairs’ (WAADI). Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs | Inspectie SZW Geef bij de KVK op dat je arbeidskrachten ter beschikking stelt, zodat je geregistreerd wordt bij de WAADI. Na je inschrijving ontvang je een KVK-nummer en het btw-nummer van de Belastingdienst. Zorg dat je een loonheffingennummer hebt voordat je gaat uitzenden.

3. Zorg voor startkapitaal

Als de uitzendkrachten aan het werk gaan bij opdrachtgevers, moet je de lonen voorfinancieren. Dit bedrag kan snel oplopen, want betaaltermijnen van opdrachtgevers kunnen soms wel zestig dagen zijn. Als beginnend uitzendbureau heb je dus een groot startkapitaal nodig waarmee je de salarissen van je uitzendkrachten voorfinanciert. Daarnaast heb je ook een buffer nodig voor als een klant niet (op tijd) betaalt en vergeet je bedrijfskosten niet!

Een rekenvoorbeeld:
Stel, een medewerker kost je € 20,- per uur. Bij een werkweek van 40 uur, betaal je € 800,- per week. Bij 10 medewerkers zit je dan op € 8.000,- per week. Als de opdrachtgever na 6 weken betaalt, moet je dus € 48.000,- voorfinancieren.

4. Sluit je aan bij StiPP en brancheorganisaties

           

Als uitzendbureau ben je verplicht je aan te sluiten bij Stichting Pensioenfonds voor Personeelsdiensten (StiPP). Na de aanmelding moet je gegevens van medewerkers periodiek naar de stichting sturen, zodat je de juiste pensioenpremies kunt afdragen. Wanneer je gaat uitzenden in de bouwsector ben je verplicht om je aan te sluiten bij het bpfBOUW | Het pensioenfonds voor de bouw

Het advies is om je ook aan te sluiten bij een brancheorganisatie. Het is niet verplicht, maar kent zeker voordelen. Het geeft je bedrijf waarde omdat je een sterk keurmerk kunt gebruiken. Ook zijn de brancheorganisaties een goede bron voor het halen van informatie en volgen van workshops. De uitzendbranche kent twee organisaties de ABU en de NBBU. Welke je kiest, ligt aan jou. Leden zijn verplicht de verbonden cao toe te passen. Maar beide partijen hebben sinds december 2019 dezelfde voorwaarden.

5. Meld je aan bij het SNA-keurmerk voor de uitzendbranche

Het SNA-keurmerk laat zien dat je aan de wettelijke normen voor arbeidsbemiddeling voldoet. Ook dit keurmerk is niet verplicht, maar wel aan te raden. SNA staat voor Stichting Normering Arbeid. Het is een belangrijk en veelgevraagd keurmerk in de branche. Het is bedoeld om de risico’s te beperken van inleners. Deze opdrachtgevers lopen namelijk het risico dat zij aansprakelijk worden gesteld voor verplichtingen uit arbeid die door het uitzendbureau niet zijn voldaan. Bedrijven met dit keurmerk worden volgens SNA periodiek geïnspecteerd op hun verplichtingen uit arbeid, ‘waardoor het risico voor de inlener en uitbesteder van werk wordt beperkt’.

Wanneer je wilt aansluiten bij een brancheorganisatie is het keurmerk een vereiste. Controleer verder of er voor de branche waarin je gaat uitzenden andere relevante keurmerken zijn.

Enkele voorbeelden:

6. Vraag een G-rekening aan bij de Belastingdienst en vergeet niet je zakelijke rekening te openen!

G-rekening staat voor ‘geblokkeerde rekening’. Vanaf deze rekening kan je alleen de Belastingdienst betalen. Hierop stort de opdrachtgever het geld dat voor de loonheffing en omzetbelasting is bestemd. Volgens de Belastingdienst is jouw opdrachtgever ook verantwoordelijk als jij geen loonheffing en omzetbelasting betaalt. Met een G-rekening heeft de opdrachtgever zekerheid dat de loonheffing en omzetbelasting wordt betaald. De Belastingdienst heeft het eerste pandrecht op de g-rekening en het uitzendbureau kan van deze rekening geen andere betalingen doen.

Een belangrijk aspect voor de administratie is het openen van een zakelijke rekening. Zo krijg je meer inzicht in de financiële gang van zaken van jouw bedrijf. Als je een rekening courant krediet, investering of lening nodig hebt om startkapitaal

te bemachtigen of om door te groeien, is het zelfs noodzakelijk dat je een zakelijke rekening hebt.

7. Houd de wisselende wet- en regelgeving in de gaten

Als uitzendbureau heb je natuurlijk kennis over personeelszaken. Zorg daarom dat je op de hoogte bent van de recente wet- en regelgeving, zoals onder andere de Wet arbeidsmarkt in balans, de inlenersbeloning en de Wet verbetering poortwachter. De naleving van de regels in de cao’s wordt in de gaten gehouden door de ‘Stichting Naleving CAO voor Uitzendkrachten’ (SNCU). Zij kunnen boetes opleggen wanneer je niet voldoet aan de regels. Deze boetes kunnen fors zijn. Het is daarom belangrijk om de veranderingen in wet- en regelgeving in de gaten te houden. Brancheorganisaties ABU en NBBU kunnen je hierbij helpen. Freepack Software heeft alle wet- en regelgeving up-to-date in de software ingeregeld. Wel zo makkelijk! Productinformatie – Freepack

8. Zorg voor een gecertificeerde arbodienst

Als werkgever ben je verantwoordelijk voor ziekte- en arbeidsongeschiktheid van je uitzendkrachten. Sinds 1 juli 2017 is het verplicht om samen te werken met een gecertificeerde arbodienst. Zij helpen je bij het opstellen en uitvoeren van een arbeidsomstandigheden- en verzuimbeleid.

9. Denk na over de zakelijke verzekeringen die je wilt afsluiten

Als eigenaar van een uitzendbureau ben je ondernemer én werkgever. Bij een uitzendbureau past het om goed werkgeverschap als norm of waarde te definiëren. Onder goed werkgeverschap valt ook het verzekeren van je onderneming. Sluit hiervoor alle relevante verzekeringen af. Voor je vaste personeel heb je bijvoorbeeld een verzuimverzekering, zorgverzekering en pensioenverzekering. Zakelijk heb je onder meer een aansprakelijkheidsverzekering en rechtsbijstandsverzekering. Raadpleeg een verzekeringsadviseur voor het beste advies.

10. Kies een nichemarkt

Onderscheid je door een keuze te maken voor een nichemarkt. Specialiseer je bijvoorbeeld op het gebied van leeftijd, opleidingsniveau of een bepaalde sector zoals horeca, zorg of technisch. Laat als het mogelijk is je doelgroep in je bedrijfsnaam terugkomen. Hiermee bouw je gerichter aan een netwerk en zorg je voor herkenbaarheid. Je moet immers concurreren tegen online vacaturebanken en grote uitzendbureaus die al jaren actief zijn.

11. Houd de loon- en personeelsadministratie op orde

Naast het werven en selecteren van geschikte kandidaten heb je als uitzendbureau veel administratieve taken. Zoals het beheer van de contracten, debiteurenbeheer en salarisadministratie. Daar is aardig wat specifieke kennis en tijd voor nodig. Houd dit goed op orde om chaos te voorkomen. Het is altijd verstandig om je belastingaangifte en administratie door een boekhouder en/of accountant te laten controleren. Zo weet je zeker dat je alles goed inboekt, je alle aftrekposten benut en je geen naheffingen van de Belastingdienst krijgt. Freepack Software regelt gemakkelijk een autorisatie in het backofficepakket voor de boekhouder/accountant ter controle. Uitzendsoftware – softwarepakket voor de flexmarkt en uitzendbureau (freepack.nl)

12. Verdiep je in complete beschikbare uitzendsoftware

De meeste uitzendbureaus werken met softwaresystemen om de loonadministratie, urenregistratie, facturatie en planning te regelen. Met een recruitmentsysteem beheer je het wervingsproces en de kandidaten. Dit is bijvoorbeeld handig voor het vastleggen van gegevens van kandidaten, het publiceren van vacatures en automatisch importeren van cv’s. Reken daarnaast ook op kosten voor abonnementen op vacatureplatforms. Deze software zorgt voor structuur, overzicht en gemak. Er zijn verschillende uitzendsoftwarepakketten beschikbaar zoals Freepack software: De complete uitzendsoftware formule voor de flexmarkt erkend door de brancheorganisaties ABU/NBBU!

13. Backoffice uitbesteden

Het advies is eigenlijk om altijd zelf de regie in handen te houden van je uitzendonderneming. De kosten, je zelfstandigheid en de werkprocessen kan je vanuit je ondernemershart overzien en toepassen. Onderstaand lees je enkele voordelen om een andere route te volgen. Freepack Software helpt je adviseren en brengt je in contact met relaties welke de Backoffice kunnen overnemen

Voordelen:

  • Minder administratieve werkzaamheden
  • Geen startkapitaal, voorfinanciering of buffer nodig
  • Overname van begeleiding en re-integratie bij arbeidsongeschiktheid
  • Actuele kennis over wetgeving voor de uitzendbranche
  • Direct toegang tot backofficesoftware
  • Profiteren van (hulp bij het verkrijgen van) certificeringen van de backofficepartij
  • Schaalvoordelen, omdat een backofficepartij groter inkoopt
  • De marge wordt eerder uitbetaald dan dat de klant de facturen betaalt

Lees het hele artikel via de volgende link;

Backoffice uitbesteden? Checklist voor uitzendbureaus – Het Ondernemersbelang

14. Betrouwbare externe partners van Freepack:

“Hoe bereken ik een kostprijs” , opleiding in de uitzendbranche en examen SEU

Kostprijsberekening voor de flexbranche 
Armslag Flexbranche opleidingen
Het bewijs van kennis in flex
Flexassets
Armslag
Stichting Examens Uitzendbranche